Înaintea
venirii Mântuitorului Hristos în lumea noastră, noi, oamenii, nu cunoaşteam
decât moartea, iar moartea nu ne cunoştea decât pe noi. Dar odată cu
Dumnezeu-Omul Hristos „s-a arătat viaţa”, „viaţa veşnică” ni s-a arătat nouă,
muritorilor celor fără de nădejde, fiindcă a trăi în unire cu Domnul Hristos
înseamnă a trăi viaţa veşnică chiar aici pe pământ.
Noi ştim din
experienţa proprie că Iisus Hristos este adevăratul Dumnezeu şi viaţa cea
veşnică şi pentru aceasta a venit El în lume: să
ni-L arate pe adevăratul Dumnezeu şi viaţa cea veşnică întru El. Adevărata
şi preacurata dragoste faţă de om constă întru aceasta şi numai întru aceasta: „Că pe Fiul Său Cel Unul Născut L-a trimis Dumnezeu în lume, ca prin El
viaţă să avem”, şi, întru El viaţă veşnică.
„Cel ce are
pe Fiul are viaţă, cel ce nu are pe Fiul lui Dumnezeu nu are viaţă, ci se află
cu totul în moarte. Singura noastră viaţă adevărată este cea întru singurul
Dumnezeu adevărat, Domnul nostru Iisus Hristos, fiindcă ea este întru totul
veşnică şi mai tare decât moartea. Dragostea, pentru cei ce sunt ai lui Hristos
Dumnezeu-Omul nu cunoaşte nici limite şi nici sfârşit. Pentru a dobândi viaţă
veşnică care este întru Domnul, noi nu avem nevoie nici de cultură, nici de
slavă, nici de bogăţii, de nimic din cele lumeşti, fiindcă un singur lucru ne
este necesar, ca fiecare din noi să creadă în Domnul nostru Iisus Hristos.
Credinţa în
Hristos îl uneşte pe om cu Domnul Cel veşnic, sufletul îi este plin de viaţă
veşnică după măsura credinţei sale, simţind şi înţelegând atunci că este veşnic; iar acel lucru creşte în măsura în care el trăieşte această
credinţă care, în mod treptat, îi sfinţeşte sufletul, inima, conştiinţa,
întreaga sa fiinţă prin energiile necreate, dumnezeieşti ale harului.
Sfinţirea
firii omeneşti creşte după măsura credinţei sale, cu cât se sfinţeşte mai mult
cu atât mai mult şi mai viu dobândeşte sentimentul nemuririi personale; el dobândeşte cunoaşterea propriei sale veşnicii, la fel
ca şi pe cea a tuturor. De fapt, adevărata viaţă a omului începe odată cu
credinţa sa în Hristos, credinţă prin care el Îi încredinţează Domnului tot
sufletul său, din toată inima sa, tot duhul său, întrega sa putere pe care
Domnul le sfinţeşte, le transfigurează şi le indumnezeieşte în mod treptat.
Prin această
sfinţire, transfigurare şi îndumnezeire Domnul revarsă asupra omului energiile
dumnezeieşti ale harului Său, care îi conferă sentimentul atotputernic al
nemuririi sale şi al veşniciei sale personale. De fapt, viaţa noastră nu este
viaţă decât în măsura în care ea este viaţa în Hristos.
Ce este
moartea? Moartea este păcatul „săvârşit”. Păcatul „săvârşit” este despărţirea
de Dumnezeu, întru Carele Singurul se află viaţa şi izvorul vieţii.
Credinţa
este întoarcerea sufletului de la moarte la viaţă, este învierea sufletului: „mort era şi a înviat”.
„Vieţile
Sfinţilor” sub o formă sau alta, este viaţa Domnului Hristos continuată prin
sfinţi, viaţa Logosului, a Dumnezeului nostru întrupat, a Dumnezeu-omului Iisus
Hristos Care S-a făcut om.
„Pentru că şi Cel ce sfinţeşte şi cei ce se
sfinţesc , dintr-Unul sunt toţi”. Domnul nostru Iisus Hristos a făcut acest
lucru posibil şi realizabil în lumea noastră din momentul în care El S-a făcut
om, a luat trup şi sânge şi în acest fel El a devenit frate al omului, un Frate
după trup şi sânge. După ce S-a făcut om, rămânând Dumnezeu, Dumnezeu-omul
Iisus Hristos a dus pe pământ o viaţă sfântă, fără de păcat, divino-umană, iar
prin această viaţă, prin moarte şi Înviere a nimicit pe diavol şi domnia sa
asupra morţii, şi, prin acest fapt, El Şi-a dăruit şi Îşi dăruieşte permanent
energiile Sale pline de har celor ce cred în El, aşa încât aceştia să-l poată
birui pe diavol, moartea şi orice ispită.
Porunca
Sfintei Scripturi este limpede şi chiar cu totul limpede: aşa cum Cel Prea Sfânt Care v-a chemat la credinţă este
Atotsfânt, aşa şi voi fiţi sfinţi întru toate. Înseamnă că, după Hristos Cel
Atotsfânt, Carele după ce s-a întrupat şi s-a făcut om, a arătat prin viaşa Sa
sfinţenia întrupată, şi noi trebuie să arătăm o viaţă sfântă: „Fiţi sfinţi pentru că Eu sunt Sfânt”. El are dreptul să poruncească acest lucru deoarece, după
ce S-a făcut om, El se dăruieşte pe Sine Însuşi tuturor, El, Cel Sfânt, prin
dumnezeieştile energii care sunt necesare unei vieţi sfinte şi cucernice în
această lume.
După ce s-au
unit ei înşişi duhovniceşte şi prin har cu Cel Sfânt – Domnul nostru Iisus
Hristos – cu ajutorul credinţei, creştinii înşişi primesc de la El sfintele
energii pentru ca ei să poată duce o viaţă sfântă. Vieţuind lângă Hristos
sfinţii pot face lucrările lui Hristos, fiindcă alături de El, ei devin mult
mai puternici, ci chiar atotputernici: „Toate le
pot întru Hristos, Cel ce mă întăreşte”. Şi întru aceştia se
împlineşte cu adevărat cuvântul că cei ce cred în El vor face lucrările Sale şi
chiar lucruri mai mari decăt acestea: „Adevărat,
adevărat zic vouă: cel ce crede în Mine va
face şi El lucrările pe care le fac Eu şi mai mari decât acestea va face”.
Vieţile
Sfinţilor sunt o dovadă şi o mărturie a faptului că originea noastră se află în
cer, că noi nu suntem din această lume, ci din aceea, că omul este cu adevărat
om doar în Dumnezeu, că pe pământ omul trăieşte aproape în ceruri, că „pentru
noi cetatea noastră este în ceruri, de unde şi aşteptăm Mântuitor, pe Domnul
Iisus Hristos”, că sarcina noastră este de a ne face oameni cereşti,
hrănindu-ne cu „pâinea cea cerească” care s-a pogorât pe pământ. Iar El S-a
pogorât spre a ne hrăni cu veşnicul adevăr divin, cu veşnicul bine dumnezeiesc,
cu veşnica credincioşie divină, cu veşnica viaţă dumnezeiască.
Cu alte
cuvinte, chemarea noastră este de a ne umple de Domnul nostru Iisus Hristos, de
dumnezeieştile Sale energii şi de viaţă dătătoare, de a trăi întru Hristos şi
de a ne face pe noi înşine hristoşi.
Dacă vei
începe această lucrare eşti deja în ceruri, deşi umbli pe pământ: eşti deja în Dumnezeu, deşi fiinţa ta a rămas în cadrul
limitelor firii omeneşti. Omul care se hristifică, se depăşeşte pe sine ca om,
prin Dumnezeu, prin Dumnezeu-Omul, întru Care se află chipul desăvârşit al
omului adevărat, real, deplin, după chipul lui Dumnezeu, şi întru El ne sunt
oferite energiile divine atotbiruitoare.
Fără
adevărul sfânt al Sfintei Treimi, noi nu ne împărtăşim din acea putere ce se
revarsă din Sfânta Treime şi pe care noi o dobândim prin credinţă, putere care ne
dă viaţă, ne sfinţeşte, ne îndumnezeieşte şi ne mântuieşte.
Fără sfântul
adevăr cu privire la Dumnezeu-omul Hristos, nu există mântuire pentru om, şi
Sfântul Apostol Pavel, rosteşte cu tărie adevărul: „Nu mai
trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine”.
Numai
virtuţiile ne unesc cu Hristos, după ce ne vom fi aprins flacăra dumnezeieştii
iubiri, despre care Sfântul Nectarie din Eghina spunea, ca ea face ca sufletul
să urce până la ceruri, până la Dumnezeu, făcându-l să dialogheze cu El zi şi
noapte.
Cu toţi sfinţii – de Părintele Justin Popovici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu