"Fie să percep
iertarea aşa cum este ea."
Să
recapitulăm astăzi semnificaţia verbului "a
ierta", fiind foarte uşor de distorsionat şi perceput ca ceva ce implică
o nedreaptă renunţare la o mânie îndreptăţită, un dar nejustificat şi
nemeritat, şi o negare completă a adevărului.
Dintr-o
astfel de perspectivă, iertarea nu poate să nu fie văzută ca o prostie
extravagantă, iar acest curs să pară a lăsa mântuirea la cheremul unei toane.
Această perspectivă distorsionată a ceea ce înseamnă iertare se corectează
uşor, dacă poţi accepta faptul că scuzele nu se cer pentru a ceva adevărat.
Iertarea
trebuie să se mărginească la ceea ce este fals. Este irelevantă faţă de orice
în afară de iluzii. Adevărul este creaţia lui Dumnezeu, iar a scuza aceasta
este lipsit de sens.
Tot adevărul Îi
aparţine, Îi reflectă legile, Îi radiază Iubirea. Oare acestea au nevoie de
scuze?
Cum
ai putea ierta neprihănirea şi milostenia veşnică? Dificultatea cea mai mare pe
care o întâmpini faţă de aplicarea de către tine a iertării veritabile se
datorează faptului că încă mai crezi că trebuie să ierţi adevărul, şi nu
iluziile.
Crezi
că a scuza reprezintă o încercare deşartă de ignorare a ceea ce se află acolo,
de a trece cu vederea adevărul, într-un efort neîntemeiat de a te amăgi singur,
conferind realitate unei iluzii.
Acest
punct de vedere distorsionat nu face decât să reflecte influenţa pe care o mai
are încă ideea păcatului asupra minţii tale, reflectând imaginea pe care o ai
despre tine însuţi.
Deoarece
eşti de părere că păcatele tale sunt adevărate, ai impresia că a scuza înseamnă
amăgire. Căci este imposibil să te gândeşti la păcat ca fiind adevărat, şi să
nu crezi că iertarea este o minciună.
Astfel,
iertarea realmente nu este altceva decât un păcat, ca toate celelalte. Ea
afirmă că adevărul este fals, zâmbindu-le celor corupţi ca şi cum ar fi la fel
de neprihăniţi ca iarba, la fel dacă imaculaţi ca zăpada. Se înşeală în
privinţa a ceea ce crede că poate înfăptui.
Consideră
corect ceea ce este evident greşit, şi ia scârboşenia ca pe ceva bun. Dintr-un
asemenea punct de vedere, scuza nu este o scăpare. Este un semn în plus că
păcatul este de neiertat, putând, cel mult, să fie ascuns, negat sau altfel
denumit, căci a scuza este trădare faţă de adevăr.
Vina
nu poate fi iertată. Dacă păcătuieşti, vina ta este atotdăinuitoare. Cei
iertaţi dintr-un punct de vedere din care păcatele lor sunt reale, sunt
batjocoriţi ca vai de ei şi de două ori condamnaţi: odată de ei înşişi, pentru
ceea ce consideră că au făcut, şi încă o dată de către cei care îi scuză.
Tocmai
realitatea păcatului face ca iertarea să fie naturală şi pe de-a-ntregul
sănătoasă, o profundă uşurare pentru cei care o oferă, o tăcută binecuvântare
acolo unde este primită.
Iertarea
nu încurajează iluziile, ci le adună graţios, cu un râset uşor, aşternându-le
cu blândeţe la picioarele adevărului. Iar acolo ele dispar cu totul.
Iertarea
este singurul lucru care reprezintă adevărul în toiul iluziilor lumii. Ea îşi
dă seama de nimicnicia lor, privind de-a dreptul (neabătută) prin miile de
forme în care acestea ar putea apare.
Ea
priveşte păcatele, dar nu se lasă amăgită. Nu ia în seamă ţipetele
autoacuzatoare ale păcătoşilor înnebuniţi de vinovăţie.
Se
uită la ei cu ochi liniştiţi, spunându-le doar atât:
"Frate ale meu,
ceea ce crezi nu este adevărul."
Tăria
iertării constă în onestitatea ei, care este atât de incoruptibilă încât vede
iluziile ca iluzii, şi nu ca fiind adevărul. Tocmai de aceea, în faţa
minciunilor, ea devine cea care dezamăgeşte; marele restaurator al simplului
adevăr.
Prin
capacitatea sa de a trece cu vederea ceea ce nu se află acolo, ea deschide
drumul către adevăr, drum ce a fost blocat de către visele vinovăţiei. Acum
eşti liber să urmezi calea care ţi-o deschide adevărata ta iertare. Căci dacă
un singur frate a primit acest dar de la tine, uşa este deschisă şi pentru
tine.
Există
un mod foarte simplu de a găsi uşa către adevărata iertare şi de a o percepe ca
fiind larg deschisă, în semn de bun venit. Dacă te simţi ispitit să acuzi pe
cineva de vreun păcat, indiferent sub ce formă, nu-i permite minţii să stăruie
asupra a ceea ce crezi că a făcut acea persoană, căci înseamnă să te amăgeşti
singur.
Întreabă-te,
în schimb:
"M-aş acuza eu
oare de acest lucru?"
Astfel
vei vedea alternativele între care ai de ales, în termeni care dau sens
alegerii şi îţi păstrează mintea liberă de vinovăţie şi durere, precum Dumnezeu
Însuşi a rânduit-o să fie, după cum este ea într-adevăr.
Numai
minciunile vor condamna. Într-adevăr, inocenţa este singurul lucru care există.
Iertarea se aşează între iluzii şi adevăr, între lumea pe care o vezi şi cea
care se află dincolo de ea; între iadul vinovăţiei şi poarta Cerului.
Peste
această punte, la fel de puternică precum Iubirea care şi-a întins
binecuvântările peste ea, toate visele despre rău, ură şi atac sunt tăcut aduse
în faţa adevărului.
Ele
nu sunt reţinute ca să intensifice, să intimideze şi să îngrozească pe
nesăbuitul visător care crede în ele. El a fost deja trezit, cu blândeţe, din
visul său, prin înţelegerea faptului că ceea ce i s-a părut că vede nu a
existat niciodată iar acum el nu mai poate gândi că i s-a refuzat orice
posibilitate de scăpare.
Nu
trebuie să lupte pentru a-şi afla mântuirea. Nu trebuie să ucidă balaurii de
care se credea urmărit. Şi nici nu trebuie să înalţe groasele ziduri de piatră
şi uşile de fier despre care credea că îl vor pune în siguranţă.
El
acum poate să-şi îndepărteze armura greoaie şi inutilă, făurită pentru ai lega
mintea cu lanţul fricii şi suferinţei. Pasul îi este uşor şi, de cum se aşterne
la drum, o stea rămâne în urma sa, pentru a arăta calea celor cel urmează.
Iertarea
trebuie exersată, căci lumea nu îi poate percepe sensul, şi nici nu poate pune
la dispoziţie o călăuză care să-ţi demonstreze eficienţa ei benefică. Nu există
în toată lumea vreun gând care să conducă măcar la o cât de mică înţelegerea
legilor pe care le urmează, nici a Gândului pe care-l reflectă.
Iertarea
este la fel de străină de această lume precum este propria ta realitate.
Totuşi, ea împreunează mintea cu realitatea din tine. Astăzi exersăm adevărata
iertare, pentru ca vremea împreunării să nu mai fie amânată. Căci vrem să ne
întâlnim cu realitatea noastră în libertate şi pace.
Exersarea
se preschimbă în paşii ce luminează calea pentru fraţii noştri, care ne vor
urma către realitatea pe care o împărtăşim cu ei. Pentru ca să se înfăptuiască
aceasta, haideţi să dedicăm câte un sfert de oră, de două ori pe zi, pe care
să-l petrecem alături de Îndrumătorul Care înţelege sensul iertării, şi Care
ne-a fost trimis spre a ni-l revela.
Să-L
rugăm aşadar:
"Fă-mă să percep
iertarea aşa cum este ea."
Apoi
alege un frate, conform îndrumării pe care El ţi-o va da, şi cataloghează-i "păcatele", pe măsură ce îţi
vin în minte, unul câte unul. Să nu zăboveşti asupra nici unuia dintre ele, ci
realizează că îi foloseşti "ofensele" numai şi numai pentru a salva
lumea de toate ideile păcătuirii.
Consideră,
pe scurt, tot ce ai gândit rău despre el şi, de fiecare dată, întreabă-te:
"M-aş condamna
eu oare pentru toate acestea?"
Îngăduie-i
să fie eliberat de toate gândurile pe care le-ai nutrit referitor la păcatul
din el. Acum tu eşti pregătit pentru libertate. Dacă până acum ai exersat cu
bunăvoinţă şi onestitate, vei începe să conştientizezi o senzaţie de înălţare,
o uşurare a greutăţii ce o simţeai de-a lungul pieptului, un cert şi profund
sentiment de uşurare.
Timpul
ce a mai rămas trebuie consacrat resimţirii sentimentului de eliberare de toate
lanţurile împovărătoare cu care ai încercat să-l încătuşezi pe fratele tău, dar
pe care le-ai aruncat asupra ta însăţi.
Iertarea
trebuie practicată de-a lungul întregii zile, căci vor fi încă multe ocazii
când îi vei uita sensul şi te vei ataca pe tine însuţi. Dacă se întâmplă asta, îngăduie-i
minţii tale să nu se lase păcălită de această iluzie, spunând în sinea ta: "Fie să percep iertarea aşa cum
este ea. M-aş acuza oare de acest lucru? Nu mă voi încătuşa singur."
Orice
ai face, adu-ţi aminte:
"Nimeni nu este
răstignit de unul singur, tot aşa cum nimeni nu poate pătrunde Cerul de unul
singur."
Lecţia 134 „A COURSE IN MIRACLES”
LECŢIA anterioară__
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu